Een slimme regenton tegen wateroverlast

Vandaag is er een slimme regenton in mijn achtertuin geplaatst. Wat kan er nou slim zijn aan een regenton zou je zeggen. Dat ga ik je uitleggen.

De slimme regenton is ontworpen door Studio Bas Sala. Net als een gewone regenton vangt de slimme regenton water op dat via de hemelwaterafvoer van het dak van het huis afkomt. Het slimme zit erin dat de regenton met het internet is verbonden. Via een webapplicatie krijgt de ton het plaatselijke weerbericht binnen. Daarnaast zit er een sensor in de ton die meet hoe vol hij is.

Komt er nu een hele heftige regenbui aan, en is de regenton vol, dan krijgt de ton een signaal en loopt hij leeg voordat de regenbui valt. Hij is dan weer beschikbaar om water op te vangen. De piekbelasting voor het riool wordt daardoor verlaagd. En dat is gunstig, omdat juist bij enorme hoosbuien de riolering in stedelijke gebieden al het water niet aan kan.

Met een app en de daaraan gekoppelde website kan je de waterhuishouding in je tuin volgen en zie je hoeveel liter water er minder het riool in gaat tijdens een hoosbui dankzij jouw regenton. De energie die hiervoor nodig is wordt geleverd door een zonnepaneeltje.

De slimme regenton wordt nu in een pilotproject geplaatst in twee buurten in Schiedam-West (een wijk waar het risico op een overbelast riool groot is). Het project is een samenwerkingsverband tussen de gemeente Schiedam en het hoogheemraadschap Delfland. Door mijn betrokkenheid bij groen in de stad ben ik in aanraking gekomen met dit project en mocht ik begin mei gastvrouw zijn van de bijeenkomst waarin de slimme regenton bij mij en mijn buren is geïntroduceerd. De avond was een succes en alle aanwezigen hebben voor een slimme regenton gekozen.

Van mij mag het nu gaan regenen. Ik wil zien wat ik met mijn slimme regenton op een innovatieve manier bijdraag aan het tegengaan van wateroverlast.

 

 

 

2 gedachtes over “Een slimme regenton tegen wateroverlast

  1. De Fruitberg zegt:

    Mijn twee ‘domme’ regenwaterputten zijn bijna leeg. Het mag nu echt een beginnen regenen, anders heb ik geen regenwater meer. De eerste 10 000 liter water die hier op mijn dak valt zal iig in mijn waterput terechtkomen.
    Het principe van die slimme regenwaterton snap ik, maar ik vraag me af of zo’n systeem voldoende op tijd kan starten met lozen.,

    Like

Wat vind je ervan?

