Eindelijk mijn Hosta zonder slakken

Hosta zonder slakkenschade 3

In mijn tuin is een wonder gebeurd. De Hosta die ik al een paar jaar in een pot heb staan komt dit voorjaar ongedeerd boven de aarde en wordt niet aangevreten door slakken.

De reden? Ik heb een egel in mijn tuin.

Egel in een kleine stadstuin? Het kan dus.

Overal vind ik lege slakkenhuisjes als bewijs van het bestaan van deze egel en vorige week heb ik hem ook rond zien scharrelen onderaan de muur die met klimop begroeid is. ‘Mijn’ egel laat zich overdag niet zien. Alleen aan de langwerpige drolletjes die ik op het terras vind (en de hosta zonder gaten) kan ik zien dat hij er nog steeds is. Het is ook logisch dat ik hem overdag niet zie. Egels zijn dieren van de nacht en schemering.  Op zoek naar voedsel kunnen ze in een nacht wel een paar kilometer afleggen.

Ik hoop dat de egel nog vaak op bezoek komt, en ik hoop hem nog een keer live te ontmoeten.

Over wat je kan doen om een egel te laten overwinteren in je tuin schreef ik eerder.

De egelbescherming heeft een informatieve site met informatie over de leefwijze van egels en tips om egels te helpen. Want hulp kunnen ze wel gebruiken. Het gaat niet zo goed met de egelstand in Nederland.

3 gedachtes over “Eindelijk mijn Hosta zonder slakken

Wat vind je ervan?

