Aardappelen : je hebt er geen tuin voor nodig

 

Aardappelen poten (5).jpg

Bij de Dordtse zaadhandelaar Vreeken was mijn oog gevallen op de ‘Swift’ en de ‘Red King Edward VII’. Een vroeg ras en een ras voor de hoofdteelt.

 

Dit weekend heb ik de eerste aardappelen gepoot.  Aardappelen kweken hoeft niet moeilijk te zijn. En je hebt er ook geen enorme tuin voor nodig. Op mijn volkstuin heb ik dan wel de ruimte, maar die gebruik ik liever voor andere zaken. Ik plant mijn aardappelen daarom altijd in grote potten of flexibele emmers (nu weer te koop bij de Action).
Daarbij gebruik ik de methode die Alys Fowler beschrijft in haar boek: de eetbare tuin. Ik plant de aardappelen in een laag grond van zo’n tien centimeter. Zodra de planten de kop boven de grond steken (zo’n tien centimeter), gooi ik er meer grond bij. Op die manier aard je de aardappelen aan en maakt de plant piepers over de hele lengte van ondergrondse stengel. Zet de pot in de volle zon en geef regelmatig water (en voor een grotere opbrengst zo nu en dan een kalimeststof, bijvoorbeeld die van Ecostyle).
Begint (na zo’n drie a vier maanden (afhankelijk van de soort aardappel en het weer)) het blad te verwelken, dan is het tijd om te oogsten. Je kiept de pot om en je kan de aardappelen rapen. Zo simpel is het.
Na de oogst kan je ervoor kiezen de pot te gebruiken voor een andere groente. Je doet dan het blad van de aardappelplant onderin de pot en doet de grond er weer in. Dan zaai je bijvoorbeeld radijs, sla of een andere snelgroeiende groente.
Nadat je deze in het najaar voor het laatst geoogst hebt, kan je de zelfde pot en grond nog een keer gebruiken door er een groenbemester (zoals Rogge) in te zaaien. Die laat je tot de lente in de emmer staan. Het graan ziet er mooier uit dan een kale bak en het is een plant die voedingsstoffen aan de grond afgeeft. Je graaft de rogge eenvoudigweg onder en de hele cyclus kan weer opnieuw beginnen. Niet met aardappelen overigens. Want dit is een plant waarbij het erg belangrijk is om aan teeltwisseling te doen om te voorkomen dat de gevreesde aardappelziekte toeslaat.
Je ziet. Aardappelen kweken is niet lastig, en kan eigenlijk overal. Wil je hulp bij het ontwerpen van een eetbare tuin? Neem dan contact met mij op.

 

 

 

 

 

Wat vind je ervan?

