Bespiegelingen in juli

bloemenoogst juli

 

Juli een heerlijke maand in de tuin om …

borderbloemen te plukken.

In juli zijn mijn borders op de volkstuin op zijn hoogtepunt en kan ik altijd wel een flinke bos bloemen mee naar huis nemen. Ik hoef me niet in te houden zal ik maar zeggen. Vrij van bestrijdingsmiddelen en altijd bijzonder kleurrijk zoals je op bovenstaande oogstfoto ziet.

Ik kweek wel wat eenjarigen voor de pluk. Pronkerwten natuurlijk Zinnia’s en Oost Indische kers. Maar het fijnste vind ik het toch om uit mijn vaste plantenborders te kunnen plukken. Daar lijkt de voorraad echt onuitputtelijk, bovendien heb je er geen extra werk aan. En daar houd ik van. Planten die meerdere doelen dienen zonder dat het je extra tijd kost. Want ook bij mij is tijd kostbaar.

Maar wat zijn nu geschikte plukbloemen die jaar na jaar terugkomen, het goed houden op de vaas en die zo rijk bloeien dat een bloem meer of minder niet opvalt.

Ik geef wat suggesties:

  • Persicaria (diverse soorten). Mooie roze tot donkerrode aren, afhankelijk van de soort kan hij enigszins woekeren. Een  bijzondere bladkleur en witte bloempjes heeft de Persicaria ‘red dragon’.
  • Solidago (guldenroede). Gele bloemen. Let op kan wat gaan woekeren.
  • Alchemilla Mollis (vrouwenmantel). Mooi blad en lichtgroene bloempjes
  • Eupatorium (leverkruid of koninginnenkruid). Groeit op een vochtige bodem en is ook een inheemse plant.
  • Sedum spectabile (vetkruid, diverse soorten). Mooie schermbloem.
  • Rudbeckia (zonnehoed, diverse soorten). Diverse tinten geel.
  • Verbena bonariensis (IJzerhard). Rechtopstaande stelen met daarop een paars bloemetje.
  • Geraniums (diverse soorten). Een bodembedekker in diverse kleuren van wit, tot roze naar blauw.
  • Delphinium (ridderspoor).
  • Salvia (diverse soorten).
  • Lychnus (brandende liefde). De naam zegt het al: een plant met knal rozerode bloempjes.
  • Veronicastrum (ereprijs). Lange aren in wit, roze, lila.
  • Lythrum salicaria (kattestaart). Roze, paarse rechtopstaande bloemstengels.

Zoals je ziet als je de beplanting goed kiest kan je volop plukken uit je border. Ik combineer dat dan  nog graag met wat planten uit de moestuin. Aspergeblad bijvoorbeeld, boomspinazie of rode tuinmelde. De bloemenwinkel heeft in de zomermaanden een slechte klant aan mij.

Een gedachte over “Bespiegelingen in juli

Wat vind je ervan?

